P90X Sverige

Under det senaste året har P90X vuxit fram till att bli världens i särklass mest uppskattade träningsschema. I många år har det funnits träningsvideor men dessa har förkastats av den manliga majoriteten. Nu har Tony Horton, grundaren av Power 90 Extreme plockat fram ett stentufft träningsprogram som verkligen ger resultat vilket bekräftas av tusentals anhängare världen över.

Till skillnad mot många andra träningsformer så tar programmet träningen till det extrema vilket innebär att man är helt slut efter varje pass som sker 6 dagar i veckan under 90 dagar. Varje träningspass består av 60 minuters stenhård träning där du endast har några sekunders vila mellan de olika övningarna. Därefter fortsätter du med 15 minuters stenhård magträning. Personligen så har jag aldrig haft särskilt höga tankar om yoga  men efter att ha kört med Horton som personlig tränare så kan jag säga att det verkligen kräver vilja.

Jämför man med andra träningsvideor så kräver detta mer än vad du tidigare har testat. Tony nämner vid ett flertal gånger under programmet att detta inte är något för nybörjare eftersom du då riskerar att skada dig och innan du börjar på P90X så ska du gå igenom deras test för att se hur fysiskt stark du är. Samtidigt kan du inte låta bli att inspireras av en sekvens där en man med benprotes genomför hela passet utan några problem alls.

P90X metoden

P90X är ett 90-dagarsprogram som kombinerar ett flertal olika träningstekniker. Däribland styrketräning, kondition, yoga, spänst och stretching. Det medföljer även en kostguide, fitnesskalender, träningsdagbok och en handfull olika DVD-skivor med Horton som instruktör. En programcykel pågår i 13 veckor med träning sex dagar i veckan och kallas för classic, lean eller doubles beroende på vilken svårighetsgrad du är ute efter. På så vis tar programmet inte slut efter dina 90 dagar utan du börjar helt enkelt om med en ny cykel.

P90X Dieten

Kostdelen består av tre faser. Under de första 30 dagarna ligger fokus på ett högt intag av protein och lågt intag av kolhydrater för att lära deltagaren (dig) relationen mellan kolhydrater och energi. Därefter går man in i fas två där kolhydraterna får en allt större procent av det dagliga matintaget. Under den tredje och avslutande fasen så går man in i något som kallas för en atlets diet med ännu större andel kolhydrater för att orka med träningen.

Träningsredskap

Vad behöver man då ha för träningsredskap för att kunna genomföra träningen? Till skillnad mot många andra träningsvideor så ligger inte fokus på gummiband utan istället krävs det hantlar och en dörrtrapets för styrketräningen, samt en valfri stol som du använder vid höga benlyft. Vid köp av hantelset så rekommenderar jag 7 - 12.5 kg med justerbara vikter eftersom dessa räcker väldigt långt.

» Jämför hantlar «

Hittills har jag enbart hört och sett positiva resultat på träningen. Själv så höll jag på att storkna 10 minuter in på den första videon vilket visade sig vara uppvärmningen men när jag väl kom in på den andra veckan så insåg jag hur snabbt kroppen blivit starkare. Något jag annars brukar ha problem med är att jag stannar och slutar innan träningen är slut. I P90X uppstår aldrig det problemet eftersom övningarna är så korta och Tony Horton driver konstant på vilket gör att man aldrig vill sluta utan fortsätter att kämpa tiden ut.

Tack vare träningen så har jag lyckats oerhört bra i mitt försök att gå ner i vikt men kom ihåg att det inte är för vem som helst. Dras man sedan tidigare eller har väldigt lätt för att dra på sig skador så kan det vara en bra idé att ta det lugnt i början eller att hålla igenom i spänstövningarna för att på så vis inte riskera att skada sig och därmed tvingas strunta i resten av träningspassen. Notera att det inte får bli en ursäkt.

Jag rekommenderar varmt att du går vidare och tittare på andras resultat innan du själv tränar för att på så vis bli extra motiverad. Där finns tusentals bildexempel och det är omöjligt att inte bli inspirerad. Lycka till!